Den köpstarka målgruppen föräldrar, en guldgruva

mother-with-new-born-baby

Jag har nu varit farsa i fyra månader. Jag har upplevt mer än jag trodde var möjligt. Jag befinner mig konstant svävandes på något slags moln och min son är det bästa som finns. Men det här inlägget handlar om något annat; den köpstarka målgruppen föräldrar och dess möjligheter för den som vill starta igång en ny business.

Jag är entreprenör och bolagsbyggare. Vilket också betyder att jag har en sjuklig tendens att hela tiden fundera kring nya lösningar och nya möjligheter, oavsett situation. Ibland leder det någonvart, ibland är det bara verklighetsflykt. Här kommer mina spontana insights kring den värld som öppnats upp framför mina ögon; nyblivna föräldrar.

Insights

  • Inga köp är för barnet – Ett spädbarn behöver inget annat än bröstmjölk, kärlek och möjligtvis en filt för att klara sig. Alla saker som nyblivna föräldrar köper är alltså till för att underlätta för dem själva.
  • Betalar vad som helst – För nyblivna föräldrar är priskänsligheten som bortblåst. De tycks kunna betala vad som helst för prylar som underlättar tillvaron. Gäller dock inte förbrukningsvaror.
  • Förbrukningsvaror är lockprodukter – Helt plötsligt behövs en helt ny kategori förbrukningsvaror hemma, såsom blöjor och tvättlappar. Det är lätt att jämföra priset på dessa och föräldrar tycks dras till bra deals. Butikerna anammar detta och ser blöjor som lockprodukter för att få in den köpstarka målgruppen barnfamiljer i butiken. Detta leder till att marginalen på blöjor är katastrofal för butiken. Den nyblivna föräldern använder dessutom gärna rabattkuponger (som dyker upp lite här och där) för sina blöjor, men har i samma köprunda inga problem att även köpa en ny bröstpump för 500 spänn (se punkten ovan).
  • Ökat intresse för hemmet – Föräldralediga mammor och pappor spenderar betydligt mer tid hemma än tidigare. Detta leder till ett kraftigt ökat intresse för hemmet. Heminredning, mini-renoveringar och nya köksprylar har nu seglat högst upp på prio-listan. Den nyvunna hemma-fixering mynnar ofta även ut i prenumeration ett antal magasin och en dagstidning.
  • Ökat intresse för hemleverans – Av praktiska skäl är det smidigt att få hem saker, speciellt nu när alltmer tid dessutom spenderas hemma. Detta leder till ett ökat intresse för hemleverans av mat såsom Linas Matkasse, Mathem, etc.
  • Följa John – Nyblivna föräldrar är per definition något osäkra i sin nya roll. Det skapar ett starkt följa John-beteende där man gärna lyssnar på andra nyblivna föräldrar (tips från den äldre generationen eller från föräldrar med äldre barn går inte hem, råden och rönen är sedan länge utdaterade så dessa går inte att lita på). Tips från andra känns tryggt och rekommendationer triggar gärna köp. Detta gäller också rekommendationer i forum och bloggar på nätet (familjeliv, etc). För den som vill ge sig på försäljning gentemot nyblivna föräldrar är mammagrupper ett givet tips. Bli snackisen i mammagruppen så är försäljningen tryggad.
  • En hand är alltid upptagen – En nybliven förälder har alltsom oftast ett barn i famnen och därav bara en hand över till annat. Alla typer av produkter som går att använda med endast en hand har en god chans att bli populära (t.ex. skriver jag detta inlägget med en hand på tangetbordet då min andra hand håller i Frasse som ikväll vägrar sova utanför famnen). Till och med telefonen blir bökig att använda i många fall. Jag ser fram emot när bra röststyrning kan ersätta fingrarna som input till telefonen.
  • Ammande mammor som gjorda för mobilen – Ammande nyblivna mammor är ett perfekt use case för att sitta med telefonen. Situationen är som gjord för det. De behöver vara relativt stilla men kan lätt använda ena handen för att nöjessurfa på mobilen.
  • Rädsla triggar köp – Osäkerhet som nyblivna föräldrar känner artar sig ofta som en slags rädsla att göra fel. Denna rädsla triggar köp av produkter som kan dämpa oron.
  • Andrahandsmarknaden för barnkläder är etablerad – Det finns flera ställen på nätet att handla använda barnkläder. Billigt, enkelt och bra kvalitet. Dessutom har plaggen garanterats tvättats och borde därför innehålla mindre andel kemikalier än nya plagg. Starta inte en ny business inom detta.
  • Varje år föds ca 115 000 barn i Sverige – Och senaste åren har antalet ökat stadigt.
  • Behovet lätt att förutspå – Produktbehovet för barnfamiljer är enormt enkelt att förutspå. Ett barns utveckling följer nästan alltid samma mönster och företag som vet födelsedatum har mycket stora möjligheter att veta ungefär vad familjen behöver köpa och vid vilken tidpunkt. Lägg till boendeadress till det så kan marknadsföringen av produkter bli extremt träffande.

Det finns många möjligheter här. Så sätt igång, starta en business och testa dina vingar. Har du andra insights att bjussa på?